Ummetus

Ummetustako? Säännöllinen liikunta voi auttaa suolta toimimaan säännöllisemmin.

Säännöllinen liikunta parantaa yleistä hyvinvointia ja tekee hyvää paksusuolelle sekä ruoansulatukselle, jolla on tärkeä rooli ulostamisen säännöllisyydessä. Jos ummetus vaivaa säännöllisesti etkä harrasta liikuntaa, suolesi säännöllinen toiminta saattaa vaatia elämäntyylisi muuttamista ja liikunnan lisäämistä.

Voiko säännöllinen liikunta tarjota helpotusta ummetukseen?

Ummetuksesta kärsivät hyötyvät liikunnasta sekä suoralla että epäsuoralla tavalla. Ensinnäkin liikunnalla on suora vaikutus ruoansulatusjärjestelmään, koska se nopeuttaa ruoansulatusta. Tämä vaikuttaa suoraan ulosteen koostumukseen, koska mitä kauemmin siirtyminen suolen läpi kestää, sitä enemmän ulosteesta poistuu nestettä ja sitä enemmän uloste kovettuu. Seurauksena on kova uloste. Kuntoillessa hengitys ja sydämen lyöntitiheys kiihtyvät ja tämä stimuloi suolen lihaksia. Lihakset supistuvat tehokkaasti ja auttavat ulostetta liikkumaan eteenpäin. Liikunta stimuloi myös hermojärjestelmää, joka saa hermot ja lihakset toimimaan paremmin vatsassasi.

Lisäksi liikunnalla on vaikutuksensa ummetuksen paranemiseen. Kun liikumme enemmän, myös elämäntyylimme muuttuu usein paremmaksi, ja tästä on seurauksena:

  • lisääntynyt veden juominen
  • parempi ruokavalio
  • laihtuminen
  • vähentynyt stressi

Mitkä ovat parhaita liikuntamuotoja ummetukseen?

Käytännössä kaikki liikunta on hyväksi ummetuksen hoitamisessa, kunhan liikuntaa ei harrasta liikaa. Etenkin aerobinen liikunta on melko helppoa, jos sitä tekee oikein ja säännöllisesti. Se voi ehkäistä ummetuksen oireita pitkällä aikavälillä. Jos haluat tuplatehon ja nopeaa helpotusta, voit myös ottaa osmoottisia laksatiiveja sisältävää ummetuslääkettä.

Aerobinen liikunta ummetuksen apuna

Aerobinen liikunta, kuten kävely, lenkkeily ja pyöräily, ovat hyviä harjoituksia, joita useimmat ihmiset pystyvät tekemään vähin kustannuksin. Kuntoillessa veri kiertää kehossa nopeammin ja enemmän verta päätyy sisäiseen mahasuolikanavaan. Tämä voimistaa sisäisten lihasten supistumista ja tuottaa lisää ruoansulatusentsyymejä. Toisin sanoen jätteet kulkevat paksusuolen läpi nopeammin ja tehokkaammin. Tämän lisäksi kannattaa kuunnella omaa kehoa, joka kertoo, että nyt on aika käydä wc:ssä. Älä pidättele tarpeettomasti.

Kuinka kauan aikaa liikuntaan pitäisi käyttää?

Aerobiseen liikuntaan tarvittava aika riippuu yleisestä terveydentilastasi ja kuntotasostasi. Reipas 10–20 minuutin kävely pari kertaa päivässä tehoaa jo paljon henkilöön, joka ei liiku paljon. Aktiivisen liikkujan pitää tietenkin käyttää kuntoiluun enemmän aikaa saadakseen helpotusta ummetusoireisiin.

Mikä on paras aika päivässä liikkua ummetuksen helpottamiseksi?

Liikunnan suhteen on vain yksi kultainen sääntö eli se, että kannattaa odottaa tunti ison aterian nauttimisen jälkeen. Liikunta suoraan ison aterian jälkeen voi vaikuttaa negatiivisesti ruoansulatusjärjestelmään, koska verta ohjautuu pois suolistosta (missä se auttaa sulattamaan ruoan) kohti sydäntä ja muita lihaksia. Lopputulos on se, että ruoka siirtyy suolen läpi hitaasti ja ulosteesta tulee kovaa ja vaikeaa ulostaa. Se voi aiheuttaa myös suolistokaasuja, mahakramppeja ja vatsan turpoamista. On siis parempi odottaa!

Jos liikunta tuottaa ongelmia, lopeta se ja keskustele asiasta lääkärin kanssa.